Waarom je storytelling wil toepassen in je bedrijf

Als iemand aan mij vraagt wat storytelling is, dan geef ik vaak een heel simpel antwoord: Storytelling is letterlijk het vertellen van verhalen. Als je kan praten en schrijven, dan kan je storytelling gebruiken. Eigenlijk doe je het al de hele dag, je bent continue verhalen aan het vertellen. In deze blog deel ik waarom je vandaag nog moet beginnen met het toepassen van storytelling in je bedrijf.


Wat doet storytelling

Storytelling is het vertellen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Het gaat hier natuurlijk niet over sprookjes of romans (hoewel dit ook storytelling is), maar echt over geloofwaardige verhalen die jouw doelgroep raken.

Verhalen zorgen ervoor dat we de ander en de wereld om ons heen beter gaan begrijpen. Ze brengen compassie, zingeving en helderheid. Het vertellen van verhalen, zet ook echt aan tot actie.

Storytelling voor bedrijven

Als bedrijf is het essentieel om storytelling toe te passen. Een verhaal delen waar je doelgroep ook echt iets mee kan en waar ze bepaalde inzichten uit kunnen halen. Zodat mensen zich veel meer verbonden gaan voelen met jou en je bedrijf. Ze worden door jouw verhalen uitgedaagd om over hun eigen lessen na te denken, vinden herkenning of raken geïnspireerd.

Als bedrijf is het goed om na te denken wie je wilt bereiken met je verhaal en welke betrokkenheid je wilt creëren. Vanuit daar kan je naar je eigen verhaal kijken en naar de stukken die daarbij aansluiten.



Tekst gaat door onder de foto.

Verhalen storytelling inzetten voor je bedrijf

Waarom verhalen belangrijker zijn dan feiten

We vertellen al eeuwenlang verhalen. Het is onze meest natuurlijke manier van communiceren. Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze verhalen beter onthouden dan feiten en cijfers. Daarnaast raken verhalen ons ook meer. Je wilt dat er iets gebeurt bij mensen, dat er een gevoel wordt opgewekt, dat wat jij zegt wordt onthouden of dat ze gaan nadenken over wat je vertelt. Dat bereik je met storytelling.

Wat je vertelt vergeten mensen vaak, maar hoe je iemand laat voelen blijft je soms een leven lang bij.

Waarom mensen wel (of niet) bij jou kopen

Mensen kopen een product of dienst op basis van emotie en niet zo zeer op ratio. Ze haken aan bij jouw bedrijf op basis van emotie en verhalen creëren die emotie. Het gaat uiteindelijk om wat voor gevoel je opwekt. Als je een bepaald gevoel weet op te wekken bij iemand, is die persoon veel sneller geneigd om tot actie over te gaan.

Eenzelfde product of dienst kan je ook bij andere kopen, maar ze komen bij jou, om jou. En door de emotie die jij hebt doorgegeven via je content.

Moet je een duidelijke why hebben?

Niet iedereen heeft echt een hele duidelijke why. Er is een hele mooie TED-talk over multipotentialites: mensen die meerdere passies hebben en deze vaak ook goed kunnen combineren. Die voelen onrust bij het moeten hebben van één why.

Maar hoe specifieker je bent in je why, hoe makkelijker jouw ideale klant je kan vinden. Je kan die groep dan heel goed aanspreken. Bovendien weet je dan ook waarom je doet wat je doet en als iets daarbij past dan doe je het. Wijkt het teveel af, dan doe je het niet.

Je why is ook geen anker waar je je jarenlang aan vast moet houden. Deze groeit met jou en je bedrijf mee.



Wil je leren hoe storytelling kan inzetten voor jou bedrijf, zodat je meer verbinding creëert met je ideale klant? Bekijk dan gauw de Basis Toolkit Storytelling!




2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven