Storytelling als ZZP'er: Waarom het wél over jou mag gaan!

In mijn Basis Toolkit Storytelling zit een tool die heet ‘hoe zorg ik ervoor dat het niet constant over mij gaat?’. Een vraag die mij ontzettend vaak gesteld wordt. In deze blog deel ik een paar highlights uit deze tool!


Het belangrijkste wat ik daarover wil zeggen is: Het mag juist wél over jou gaan!


Als jij in al je marketing- en communicatie uitingen constant de klant jouw held wilt laten zijn en centraal wil zetten, ben je constant bezig het verhaal buiten jezelf te zoeken.


Dat is 1) dodelijk vermoeiend, 2) het is niet authentiek en 3) zorgt voor veel minder verbinding dan wanneer je jouw verhaal deelt. Een verhaal wat heel dicht bij je staat, want je hebt het zelf meegemaakt.


Gedachte switch

Dit is een gedachte switch die je mag maken. Van ‘ik wil niet dat het over mij gaat’, naar ‘het mag juist wél over mij gaan’.


Daarin mag je onderscheid maken tussen:

- Het mag over mij gaan vanuit ego, vol zijn van jezelf, gezien en gehoord willen worden of bepaalde bevestiging zoeken (niet the way to go)

- Zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren (wat je juist wel wil!)


Het eerste is niet zo interessant, het tweede wel. Als jij vanuit jouw verhaal, toegevoegde waarde gaat leveren voor je volgers, dan gaat je verhaal zorgen voor herkenning en ook erkenning bij de ander.


Herkenning en erkenning

Herkenning in jouw verhaal en erkenning dat het verhaal van die ander er mag zijn. Daarmee gaat jouw verhaal dus ook over de andere persoon. Het klinkt misschien tegenstrijdig want het gaat wel over jou, dat is wat je deelt. Toch zet je hiermee de ander voor zijn/haar gevoel centraal. Juist door de herkenning en erkenning in JOUW verhaal.


Daarvoor is het dus nodig dat je het in de storytelling van je business over jou laat gaan. Dat het misschien zelfs constant over jou gaat. Niet in de vervelende zin van het woord, maar in de vorm van toegevoegde waarde.


Mensen hebben context nodig om aan te voelen of ze je vertrouwen. Pas dan gaan ze ook geloven wat je zegt. Als je mij niet vertrouwt van mens tot mens, hoe ga je dan geloven wat ik vertel ? Als je mij niet vertrouwt, dan vertrouw je toch ook niet de waarde die ik deel? Die context creëer je door het delen van je persoonlijke verhalen en belevenissen.


Deel je proces

Niet alleen de shit. Juist de dagelijkse dingen die je meemaakt als mens, als ondernemer zijn interessant voor je volgers. De momenten, nieuwe inzichten, je werkdag, het proces. Zo kunnen mensen verbinden met jou, ze leren je kennen en krijgen een bepaalde context van wie je bent, hoe je werkt, praat en wat voor uitstraling je hebt. Dit gaat voor vertrouwen zorgen en daarna kan je dan ook kennisoverdracht bewerkstelligen.


Het is egoïstisch als je jezelf niet laat zien

Als jij jezelf niet laat zien, kan je de ander niet helpen. Ze weten niet dat je bestaat. Ze weten niet wat je doet, terwijl ze misschien wel door jou geholpen kunnen worden. Als jij jezelf niet laat zien, als het niet over jou mag gaan in jouw marketing- en communicatie uitingen, dan is dat best wel egoïstisch. Je ontneemt de ander een kans om met jou te kunnen werken. Think about that.



In mijn Basis Toolkit Storytelling ga ik hier nog dieper op in én zitten nog meer waardevolle tools!

7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contactinformatie

What's Your Story

Nieuwe Ebbingestraat 53
 

9712 NE Groningen

06-51739476

info@lottegerland.com

whatsyourstory.nl

Kvk-nummer: 70886199

© 2020 What's Your Story

  • Instagram - What's Your Story
  • Facebook - Lotte Gerland - What's Your Story
  • LinkedIn - Lotte Gerland de Vries
  • Spotify - Stories of Inspiration Podcast
  • SoundCloud - Stories of Inspiration Podcast
  • iTunes - Stories of Inspiration Podcast
  • YouTube - Spoken Word