Ontwikkel een rete straks klantvolgsysteem

Ik ben al een tijdje op zoek naar een klant volgsysteem. Verschillende dingen ook uitgeprobeerd, maar nog niet iets gevonden wat ik eenvoudig in gebruik vond en wat niet te duur was. Maar nu heb ik eindelijk iets gevonden, namelijk: Trello! In deze blog deel ik waarom ik dit wil gebruiken en wat ik er tot nu toe aan heb gehad! Ik denk namelijk dat het voor dienstverleners heel interessant kan zijn om hier mee te werken.


Waarom is dit belangrijk?


Ik spreek steeds meer mensen, krijg meer contacten en ook veel mensen die trainingen bij mij volgen. Na een tijdje wil ik weer even contact hebben met die mensen. Om even te informeren hoe het nu gaat en of ik nog ergens mee kan helpen.


Maar als je heel veel mensen spreekt en coacht, dan raak je het overzicht kwijt. Je weet dan niet meer met wie je hebt gesproken en wat de inhoud was van het gesprek. Niet alleen met klanten, maar ook met potentiële klanten. Dat is zonde, want zo mis je kansen om van potentiële klanten, klanten te maken. Je doet hier niet alleen jezelf mee te kort, ook je potentiële klant omdat je hem/haar nu niet verder kan helpen. Maar ook oud klanten die misschien wel behoefte hebben aan een vervolg training.


Daarom is het essentieel om een goed volgsysteem te hebben. Zodat je inzicht hebt in wie je wanneer gesproken hebt. Waardoor je ook weet wie je weer even kan contacten. Je kan nou eenmaal niet alles onthouden als de aantallen te groot worden. En dat is ook helemaal oké! Sommige verhalen maken een grote indruk op je, maar dat is niet bij iedereen zo.


Wat ik er tot nu toe uit heb gehaald


Ik heb nu bijvoorbeeld een board aangemaakt voor de straalangst training die we geven. Eerst stonden alle namen in een Excel bestand, maar dit wordt steeds onoverzichtelijker. Er zijn namelijk veel mensen die geïnteresseerd zijn, maar zich niet direct aanmelden. Daarom stuur ik die mensen altijd even een berichtje wanneer er weer een nieuwe training komt.


Maar je wilt ook niet constant mensen berichtjes blijven sturen en blijven trekken aan mensen die nog niet willen. Dit kan je in Trello ook heel overzichtelijk maken, door bijvoorbeeld een actieve en passieve lijst te maken. Je kan dan ook de namen heen en weer slepen tussen de verschillende lijsten.


Ook kunnen we wat extra informatie bij mensen neerzetten die al mee hebben gedaan. Zodat je overzichtelijk hebt wat de hoogtepunten waren van die persoon tijdens de training. Op die manier creëer je overzicht, zodat je precies weet welke verandering iemand heeft doorgemaakt, of er nog contact is geweest achteraf en of er nog behoefte is aan vervolg coaching.




1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven