Don't stop me now!

Haar vader had vroeger een aktetas en dat vond ze mega interessant. Dan speelde ze reisbureautje en fantaseerde over hoe het op andere plekken op deze aarde zou zijn. En dat allemaal vanuit Hengelo, waar Marjolein Bakker (33), samen met haar twee jongere broertjes, geboren en getogen is: “We gingen zelf niet vaak op vakantie omdat mijn moeder seizoenswerk had. Maar gaf me een wereldatlas en ik was er uren zoet mee. Dat maakte een hoop goed.”



Marjolein kende een onbezorgde en liefdevolle jeugd. Haar ouders hielden van muziek en dat kreeg ze dan ook met de paplepel ingegoten: “Mijn ouders gingen veel naar concerten omdat ze vonden dat je je helden live moet zien. Dat heb ik zeker van ze overgenomen. Voor mijn elfde verjaardag kreeg ik cadeau dat ik samen met mijn moeder naar de Backstreet Boys ging in de Jaarbeurs. Het was een verrassing wat we gingen doen en op het station in Hengelo waren allemaal meisjes die daar naar toe gingen. Ik was helemaal jaloers maar uiteindelijk bleek dus dat wij daar ook naar toe gingen. Ik was verkocht. Als tiener ben ik daarna naar veel concerten geweest. Het was mijn hobby, daar spaarde ik voor.”

“Het bleef kriebelen om mijn brood in de muziekwereld te gaan verdienen.”

Na het atheneum ging ze naar het HBO waar ze de hogere hotelschool wilde doen. Na verschillende testen en gesprekken werd ze toegelaten: “Ik vind het heel leuk om mensen blij te maken en te zorgen dat ze het fijn hebben. Tijdens mijn studie heb ik twee stages in het buitenland mogen doen. De eerste periode zat ik ruim een half jaar in Mexico, echt fantastisch. Kneiterhard gewerkt want daar kennen ze geen 40-urige werkweken maar ik ging heel goed op de blije vibe. Daarna ben ik in Madrid geweest en dat was op een andere manier leerzaam. Mijn verwachting was dat ik weer in een gezellige, Spaanstalige community terecht zou komen maar Madrid bleek een westerse miljoenenstad met een totaal andere sfeer. Ik werkte in een echt zakenhotel terwijl ik in Mexico in een toeristenhotel zat. In het begin was het best wel eenzaam. Ik heb daar geleerd om alleen te kunnen zijn.”

Na haar twee stages in hotels wist ze genoeg: “Leuk, maar niet voor mij. Ik wilde richting de evenementen. Mijn eerste echte grote mensenbaan was bij FC Twente, waar ik 8 jaar heb gewerkt. In al die jaren bleef het kriebelen om mijn brood in de muziekwereld te gaan verdienen. In 2014 vond er in het stadion van FC Twente een groot concert plaats van onder andere Ilse DeLange, Tuckerville. Ik zat toen vanuit de club in het projectteam en was betrokken bij de hele voorbereiding en uitvoer. Dat was te gek en ik wist: Dit wil ik! In mijn netwerk ben ik gaan rondbellen om te zoeken naar connecties en mogelijkheden.”


“Gastvrijheid is heel vaak een open deur maar daardoor wordt het in veel bedrijven ook gemakkelijk vergeten.”

Met succes. Het balletje ging rollen: “Ik ben eerst aan het werk gegaan bij de Heineken Music Hall, wat nu AFAS Live is. Daarna kwam ik bij Tuned Hospitality terecht waar ik zo’n vette klus kreeg. Ik mocht bij de grote concerten VIP arrangementen, meet en greets en andere extra’s organiseren. Daar kwam voor mij ook echt de hospitality kant in naar voren.

Ik kreeg veel te maken met internationale gasten waarvoor alles moest kloppen. Continu moet je op zo’n avond schakelen in je communicatie en omgaan met verschillende culturen. Amerikanen bijvoorbeeld, houden van veel aandacht en willen uiteindelijk met je knuffelen: “Everything is amazing.” Maar ze wensen ook wel echt het beste. Als ze de wijn niet lekker vinden die in het arrangement zit, krijg je het te horen. Ik zie het dan wel als een spel om ergens binnen Ahoy een fles te vinden die ze wel lekker vinden. Aan de andere kant heb ik wel eens Turkse gasten mogen ontvangen waarbij juist een bepaalde gereserveerdheid nodig was wat staat voor hospitality.”

“Je mag jezelf de tijd gunnen om beter te worden in wat je doet.”

Inmiddels werkt Marjolein zowel op de vloer als op beleids- en adviesniveau: “Dit vak vereist dat je werkt op de vloer, om op strategisch niveau goed te kunnen adviseren. Het is heel operationeel. Gastvrijheid is heel vaak een open deur maar daardoor wordt het in veel bedrijven ook gemakkelijk vergeten. Ik zit nu soms interim in managementteams om de hospitality van het hele bedrijf omhoog te tillen. Uiteindelijk willen we, zeker als klant, allemaal gezien worden. Een momentje waarop er even écht aandacht voor je is.”



Ze zag tijdens haar werk de groten der aarde optreden: Adele, Coldplay, Rihanna en ga zo maar door. Maar het concert van Beyoncé bleef haar het meest bij: “Ik ben echt fan. Niet alleen van haar muziek maar van alles waar zij voor staat. De gelijkheidsstrijd, vrouwenrechten, mensen van kleur. De discipline die zij heeft. Als je haar documentaire Homecoming op Netflix kijkt, dan zie je dat zij ácht maanden traint voor een show van twee uur. Dat leert mij dat dingen tijd kosten. Je mag jezelf de tijd gunnen om beter te worden in wat je doet.”

“Muziek is generatie overschrijdend.”

Een dag zonder muziek beginnen is voor Marjolein dan ook geen optie: “Dat kan niet. Muziek hoort voor mij bij bepaalde periodes in mijn leven, bij vakanties en zelfs bij personen. Muziek speelt een verbindende rol. Waar woorden niet voldoende zijn, neemt muziek het over. Het is universeel. Ik zie het heel duidelijk bij live concerten. Een paar jaar geleden was ik bij Pinkpop en de Rolling Stones traden op. Ik had hen nog nooit live gezien en stond met een vriendin in het eerste vak. We waren midden twintig. Links van mij stond een man van in de 60 en rechts een vader van een jaar of 40 met zijn zoon van 10. Muziek is generatie overschrijdend. Daar kan ik enorm van genieten.”


Muziek biedt verbinding: “Een tijdje geleden was ik bij een concert van Liam Gallagher, een van de broers van Oasis. Ze zijn inmiddels uit elkaar want ze hebben altijd ruzie maar op hun hoogtepunt waren ze echt huge. Ze deden een concertreeks in Engeland waarvoor 2 miljoen mensen probeerden een kaartje te bemachtigen. Dat ging natuurlijk niet. Liam kwam afgelopen februari in de Ziggo Dome. Er waren 14.000 mensen waarvan 8.000 Britten. Hij is een held voor hun, ze reizen hem achterna. Die hebben daar twee uur lang gestaan met hun armen in de lucht. Het was alsof ik bij Manchester United was, zo zongen ze hem echt toe. Fantastisch.

In mei 2017 was de aanslag bij het concert van Ariana Grande in Manchester, de stad waar Oasis vandaan komt. Na de aanslag begon een vrouw tijdens een herdenking spontaan een nummer te zingen van Oasis: Don’t look back in anger. Iedereen begon mee te zingen en het werd het lied van de aanslag. Dat is wat ik bedoel met dat muziek kan verbinden.”

“Je kan enorme dromen hebben en dan komt er een pandemie.”

Sinds een jaar of twee kijkt Marjolein niet meer zo ver vooruit: “Ik heb geleerd dat het leven soms ineens een andere wending kan nemen. Mijn moeder is ineens heel ziek geweest. Ze kreeg een hersentumor en is daar bijna aan overleden. Dat was een life changing moment waarop je je realiseert dat het leven zomaar anders kan lopen.

Ik was best wel mijn droom aan het leven de laatste jaren. Ik heb meegewerkt aan grote evenementen en was blij, gelukkig en tevreden met wat ik deed. Je kan enorme dromen hebben en dan komt er een pandemie. Het is heel moeilijk dat dit door Corona ineens in elkaar stortte. Ik wil er dan ook nog niet aan om te gaan solliciteren, hoewel een job in het onderwijs op het gebied van eventmanagement begint te lokken. Ik had zoveel zin in dit jaar en de toffe events die ik mocht gaan doen, het EK voetbal bijvoorbeeld. Ik ben er wel achter gekomen dat ik een sterk karakter heb en er het beste van maak. Het heeft niet zoveel zin om huilend in een hoekje te gaan zitten hoewel het natuurlijk ook bij mij soms wel even binnen komt.”

“Ik ben nieuwsgierig hoe het is om die ene speciale persoon voor iemand te zijn.”


Het weerhoudt haar niet om toch te dromen, onder andere over de liefde: “Ik wil graag veel tijd doorbrengen met mijn inner circle en hoop dat iedereen gezond blijft. Ik zou graag nog veel mooie plekken willen zien op deze wereld. En een keer verliefd worden. Ja, ik ben nieuwsgierig hoe het is om die ene speciale persoon voor iemand te zijn. Ik ben 33 en om mij heen is iedereen wel in een andere fase beland. Dat is soms confronterend. De maatschappij verwacht op een gegeven moment wat van je: trouwen, kinderen krijgen, dat is het plaatje. Als dat niet gebeurt, dan wijk je af.

Tegelijkertijd heb ik de afgelopen jaren de keuzes helemaal kunnen maken op basis van wat ik wilde. Vertrekken uit Hengelo en op nul beginnen in Amsterdam, onregelmatig werken in de weekenden en avonden. Niks was te gek, het kon allemaal. Ik heb een heel rijk sociaal leven opgebouwd waar ook heel veel liefde is. Toch krijg ik er, juist in deze periode, wel steeds meer behoefte aan. Maar ja, je moet ook een beetje geluk hebben.”

Na een korte stilte: “Ja, en daar heb je ‘m ook wel. Liefde geven aan anderen is veel makkelijker dan liefde geven aan jezelf. Daar is deze hele periode ook wel een les in. Nu moet ik ook naar mijzelf kijken.” Dan lachend: “Ik kijk teveel films en series als Gossip Girl joh, ik wil dan Chuck en die bestaat niet in het echt.”




Wil je jouw persoonlijke (business) verhaal ook door Lotte laten optekenen? Dat kan! Lees hier meer over de mogelijkheden.


0 keer bekeken

Contactinformatie

What's Your Story

Nieuwe Ebbingestraat 53
 

9712 NE Groningen

06-51739476

info@lottegerland.com

whatsyourstory.nl

Kvk-nummer: 70886199

© 2020 What's Your Story

  • Instagram - What's Your Story
  • Facebook - Lotte Gerland - What's Your Story
  • LinkedIn - Lotte Gerland de Vries
  • Spotify - Stories of Inspiration Podcast
  • SoundCloud - Stories of Inspiration Podcast
  • iTunes - Stories of Inspiration Podcast
  • YouTube - Spoken Word