Doe deze 3 dingen NIET in je storytelling!

Dit is een blog met een ander sausje dan normaal! Want ik kreeg de vraag: wat moet ik vooral NIET doen als het gaat over storytelling? Ik heb het altijd over hoe je dingen wel moet aanpakken, maar er zijn ook echt een aantal dingen die je echt niet moet doen. En stiekem deel ik natuurlijk ook wat je dan wél moet doen.


Niet doen: Het verhaal buiten jezelf zoeken

Dit is toch echt de nummer 1! Verhalen creëren en proberen te vormen, die niet helemaal kloppen, authentiek zijn of zijn gebeurd zoals je ze vertelt. Hier prikken mensen feilloos door heen.


Wat je wél moet doen, is het verhaal vertellen zoals het is gebeurd en hoe jij het hebt ervaren. Op basis van de inzichten die je hebt gekregen door bijvoorbeeld ervaringen en uit gesprekken met mensen.


Niet doen: Het niet over jou laten gaan

Als ZZP’er is het belangrijk om jezelf niet helemaal uit het verhaal te halen. Mensen willen werken met jou, om jou! Ze kiezen jou om wie jij bent en jouw energie, visie, taalgebruik en aanbod. Wanneer jij jezelf uit de storytelling gaat halen, dan ben je eigenlijk het zoveelste nummertje. Het maakt dan niet uit of iemand voor jou gaat, of iemand met precies hetzelfde aanbod.


Wat je wél moet doen, is zichtbaar worden en je verhaal vertellen! Want dan kan iemand de afweging maken of ze met jou aan de slag willen, of misschien toch met iemand anders.


Durf jezelf centraal te zetten! Zo kunnen mensen je leren kennen en met je verbinden, zodat ze uiteindelijk ook door je geholpen kunnen worden.


Niet doen: Al je shit op tafel gooien

Dit mag je doen bij je coach of een psycholoog, maar niet in je storytelling! Share your message, not your mess. Als je de hele tijd in de slachtofferrol zit in je marketing, is dat geen lekkere energie en daar willen mensen niet heel snel mee samen werken.


Wat je wél moet doen, is je lessen en inzichten delen. De processen die je al hebt doorlopen waardoor je nu staat waar je staat. Natuurlijk mag je ook de dingen delen die je raken, die niet goed gegaan zijn of die zwaar voelen, maar doseer dit! En probeer hierin ook altijd de koppeling te maken naar hoe jij hier mee om gaat. Welke lessen jij hebt geleerd en de inzichten die je hebt gekregen.


Woensdag 31 maart geef ik een GRATIS masterclass: Storyteling inzetten voor je bedrijf. Ik hou echt helemaal niet van gebakken lucht webinars, dus ik ga in 1,5 uur MEGA veel waarde delen. Je kan je hier aanmelden!

8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven