4 stappen voor het inzetten van storytelling om taboe onderwerpen bespreekbaar te maken

We don’t tell ‘bedtime’ stories to put people to sleep; we want to scare the shit out of them and wake them up – Fatima Dike.

Dit is vaak het geval voor onderwerpen waar een taboe op rust of moeilijk over gesproken wordt. Je vertelt ze om mensen wakker te schudden. Denk aan ziekte, vluchtelingenproblematiek, zelfmoord en de gay community. Er zijn helaas nog heel veel onderwerpen waar taboes op rusten. Ook in Nederland, waar we open kunnen zijn merk je dat er nog veel onderwerpen zijn waar gedoe over is. Ondanks dat we misschien vinden dat dit niet zo is.

Hoe groter het taboe op een onderwerp, hoe belangrijker het is om op te staan en ook te gaan staan voor wat je te brengen hebt, voor wat je wilt delen. Hier is moed en lef voor nodig. Er gaan mensen zijn die er iets van vinden en een mening hebben over wat je te zeggen hebt. Toch is het voor heel veel onderwerpen nodig dat mensen op staan, zich uitspreken en laten horen.

In deze blog deel ik 4 stappen voor het inzetten van storytelling om taboe onderwerpen bespreekbaar te maken.

Stap 1: Zorg voor herkenbaarheid

Gebruik echte verhalen en echte ervaringen van mensen uit jouw doelgroep. Echte verhalen spreken meer tot de verbeelding, ze raken en zijn authentiek. Kom in contact met de mensen, zodat je hun verhalen kan gaan inzetten voor jouw storytelling.

Als jij echte verhalen van mensen kan gebruiken, zorgt dit ervoor dat het raakt en dat er herkenbaarheid komt. Neem bijvoorbeeld vluchtelingen, het woord vluchteling is een stempel wat wij op iemand plakken. Maar achter die stempel zit een mens, een mens met een verhaal. En dat verhaal zorgt voor herkenbaarheid.

Stap 2: Wees persoonlijk en kwetsbaar

Wat is jouw relatie tot het onderwerp? Wat heb je zelf gemaakt en waar zit voor jou de urgentie om het onderwerp bespreekbaar te maken? Zeker als het gaat over taboes, zal jij moeten gaan opstaan en staan voor wat jij wilt uitdragen.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je het zelf mee hebt gemaakt, of in je directe kring. Waarom vind je het zo belangrijk om je hierover uit te spreken?

Die urgentie, of je why, gaat er ook voor zorgen dat je het volhoudt. Ook als er kritiek

en negatieve reacties komen. Of als je zelf vermoeid bent en liever de handdoek in de ring wilt gooien. Als je weet waarom je het doet, dan helpt het je om het vol te houden. En het helpt ook om persoonlijk en kwetsbaar te worden in wat je deelt.

Stap 3: Gewoon is herkenbaar

Voorbeelden die voor jou ‘gewoontjes’ aanvoelen, zijn voor de lezer of luisteraar vaak het meest herkenbaar. Ga eens op zoek in je dagelijks leven naar ervaringen of ontmoetingen die jou zijn bijgebleven. Misschien heb je bepaalde mensen mogen spreken, dan kan je wat vertellen over die ontmoeting. Beschrijf hoe dat was, wat het met je heeft gedaan en hoe jij je daarna voelde. Prikkel hierin alle zintuigen, wat hoorde je, voelde je en zag je?

Mensen vergeten vaak wat je allemaal vertelt, maar ze onthouden heel lang hoe jij ze liet voelen. Als ik over twee weken aan jou vraag wat exact de 4 stappen zijn uit deze blog, ben je dat waarschijnlijk vergeten. Maar als ik jou vraag hoe jij je voelde na het lezen van deze blog, dan hoop ik dat jij je empowered voelde om verhalen te gaan delen die mensen wakker schudden.

Stap 4: Cijfers & fact checking

Er zijn vast onderzoeken gedaan naar het taboe onderwerp wat jij wilt bespreken. De cijfers uit die onderzoeken kan jij meenemen in de loop van je verhaal. Ga geen hele pagina’s vol cijfers uitleggen, maar onderbouw je verhaal met relevante cijfers.

Bij moeilijk, maatschappelijke onderwerpen, geven cijfers duidelijk weer hoe omvangrijk een probleem is.



Wil je leren hoe jij taboe onderwerpen bespreekbaar kan maken door storytelling te zetten? Bekijk dan gauw de Basis Toolkit Storytelling!




5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contactinformatie

What's Your Story

Nieuwe Ebbingestraat 53
 

9712 NE Groningen

06-51739476

info@lottegerland.com

whatsyourstory.nl

Kvk-nummer: 70886199

© 2020 What's Your Story

  • Instagram - What's Your Story
  • Facebook - Lotte Gerland - What's Your Story
  • LinkedIn - Lotte Gerland de Vries
  • Spotify - Stories of Inspiration Podcast
  • SoundCloud - Stories of Inspiration Podcast
  • iTunes - Stories of Inspiration Podcast
  • YouTube - Spoken Word